Saturday 27 April 2013

Oneshot : Broken


Macam biasa , sila gunakan 100 peratus imaginasi anda ketika membaca . Baca slow2 and try faham sebab watak-watak ni tak ada nama . Ada 3 orang . Yang italic tu monolog .






Pandangan dilontar ke luar jendela . Rintik-rintik hujan mengalir laju di atas cermin jendela . Awan gelap mula menutupi langit biru . Kesejukan mula mencengkam diri .

Keluhan berat kulepaskan . Ahh .

Tomorrow is the day .

****

"Esok aku balik ."

"Hmm ."

"Aku nak kau jemput . Boleh ?"

Keluhan dilepaskan dari corong telefon .

"Kau dah janji.." Aku cuba menarik perhatiannya .

"Where ?"

"Bustop Minami . The last place we met.. 2 years ago ."

"When ?"

"9.00 pagi ."

"Ok ."

Talian telefon tiba-tiba diputuskan . Aku terpinga-pinga . 

Kenapa tiba-tiba dia letak telefon macam tu . I've lots more to say .

Kesejukan mula mencengkam hatiku . 


****

Beg galas kuletak disisi . Berat . 

Tapi tak seberat hatiku .

Hujan masih lagi tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti . Guruh semakin galak berbunyi .

Baju yang basah lencun cuba kukeringkan dengan tuala kecil yang sentiasa kubawa . Mataku melilau, mencari-cari kelibat si dia .

"Hoi !"

Hampir tersembam apabila aku disergah dari belakang . Terkejut .

Segera kuberpaling kebelakang .

"Lama tak jumpa ."

Kasut berjenama converse biru . Kemeja oreef berwarna putih dan jeans biru . Simple .

His appearence have never change .

"Kau tak berubah pon kan ."

Senyum tawar terukir dibibirnya .

"Hai akak ."

Ahh.. I've known she'll come . Kenapa hati aku rasa berat ?

Senyum hambar cuba kuukir ke arah dia yang menyapa .

"May I talk to you for several minutes, alone, my dear best friend ?"

Dia melangkah berat, menuruti pemintaanku . Aku tahu, dia terpaksa . Dia dah janji .

Aku memulakan bicara selepas kami berada agak jauh dari manusia yang memanggilku akak tadi .

"Awak.. dengan dia.. Still macam dulu ?"

"Hmm.."

"..."

"Awak.. still.. tunggu saya ?"

Dia merenung ke ruang mataku . Cuba membaca isi hatiku . Riak muka bersalah jelas terpancar di wajah .

Aku segera menundukkan wajah . Ya . Lama saya tunggu awak .

"Huh ? What.. on earth are you talking about ."

"Awak.. honest please ."

Aku hanya menunduk memandang lantai . Kolam air mata mula bergenang .

"Awak.. saya mintak maaf sebab layan awak lebih daripada yang sepatutnya . Lebih daripada status 'best friend' ."

Kenapa minta maaf..

"Awak.. look at me ."

Awak, stop it .

Kepala kugeleng lemah . Fikiranku berkecamuk . Segala memori indah datang menerpa . Menyesakkan dada .

"One ques.."

Aku membuka mulut selepas panjang berjeda . Muka masih tertunduk . Kolam air mata melimpah keluar .

"Shoot. "

"Why you leave me.. for her?"

"..."

Awak, explain to me .

"Why ?"

"..."

It's hurt .

"Awak.. Kenapa ?"

Esakkan ku tenggelam dek bunyi hujan yang semakin deras turun . Muka kuangkat . Matanya kutenung lama . Meminta jawapan .

Dia hanya memandangku dengan pandangan sayu .

"Listen . Sometimes, people leaves not because of selfish reasons . It's just.."

Liar . Liar ! Hatiku menjerit . Namun tak terdaya kuungkap .

"Awak, jum balik . Saya sejuk . Lapar ."

Lengannya dirangkul dari belakang .

Aku tau . She must hate me, seeing the one her boy loved one time ago .

Why.. it have to be like this .

Aku hanya memandang tangan yang memeluk erat lengan lelaki yang berdiri dihadapanku . It seems like she want to say that "he is mine ."

"Err . Okay . See u next time ."

Aku hanya memandang kelibat mereka hilang dalam hujan lebat . Baju yang basah lencun kuhiraukan .

Awak.. saya rindu awak . I hope.. You'll comeback for me, someday .





Haha . Cerita yang amat mengarut sekali . Aku bosan . Malas lagi nak tidur . Muahahaha . Act, mental aku tak stabil . Someone in my life have gone forever . My beloved grandpa . Al-fatihah :'(













No comments :